2019. június 13., csütörtök

A doboz teória 1… Dobozolható e egy latens borderline?


Aki harmincnégy évesen még egyedül van az mind nehéz eset, boncolgatta tegnap az egyik kedves barátnőm. És valóban. Abban az időszakomban amikor a legtürelmesebb voltam és legjobban vágytam a normalitásra, rossz férfit választottam. Harmincon túl az ember már összeszed egy csomó rigolyát ami aztán nagyon megnehezíti a dolgokat. Rendkívül furcsának találtam, amikor is Peter az egyik amerikai lelkész barátom alig pár hónap randevúzás után feleségül vett egy magyar nőt. Meg is kérdeztem, hogy ez nem volt e vajon egy elhamarkodott döntés. Mire Peter csak annyit mondott, hogy egy bizonyos kor után az ember már ismeri magát eléggé, és hogy tudja, hogy mi az amire szüksége van. Az a nő pedig bele illett a dobozba. Ilyen elgondolás alapján lehetséges, hogy a nikotin allergiás fiú nem is csinálta rosszul az általam vallatásnak megért kérdéssort. Mindenesetre én úgy éltem meg a dolgot, mintha ő csak egy listát olvasna fel. Erre a válasz igen, akkor pipa. Ha nem, akkor mínusz. Nem értél el száz százalékot a teszten?! Akkor bukta. Természetesen ezen sorok írója szeretné magát végtelenül romantikusnak tekinteni és elhatárolni magát az ilyesféle túlontúl is egzakt gondolkodástól. De ez valóban igaz rá? A kérdésre a válasz nem feltétlenül ilyen egyszerű.


A művész beállítottságú én azt mondaná, hogy nincsenek elvárásai, mivel az elvárások túlontúl is földhöz ragadtak. És, ha elvárásaid vannak az már nem fér bele a gyermekkorodban idealizált romantikus maszlagba. De akármennyire is fáj akkor is a felnőtté válás folyamán az ember rájön, hogy mit szeret és mit nem. Összerakunk egy dobozt amibe az a valaki vagy belefér, vagy nem. És a dolgok buktatójaként a választott személynek is van egy doboza, amibe te vagy beleférsz vagy nem. És, ha a dolgok jól működnek akkor a két doboz nem esik szét, és békességben megfér egymás mellett. Ha esetleg az egyik egy kicsit jobban tele van akkor át lehet pakolni a másik dobozba és még minden rendben van. Ezt nevezném kompromisszumnak. A probléma csak akkor van ha mind a két doboz tele van és már nincsen egyikben sem hely. Ilyenkor alakul ki az az esendőség amikor is a doboz egyik tulajdonosa úgy dönt, hogy kell neki egy másik doboz. És ilyenkor lépnek félre az emberek. Persze olyan is akad amikor az egyik doboz nincs eléggé tele és akkor szintén felvetődik a kérdés, hogy vajon érdemes e megtartani azt a dobozlakót a semmiért vagy sem. Mint egy olyan ember aki öt és fél évig tartogatott egy majdnem üres dobozt minduntalan felteszem magamnak a kérdést, hogy nekem valóban szükségem van e dobozlakóra. Nem lehetséges, hogy nekem csak azért kell dobozlakó, mert minden normális ember akar egyet? És vajon van e hely annak a doboznak. Mi van akkor, ha akármennyire is próbálkozol helyet találni annak a doboznak, mégsem fér sehová, vagy ha oda is fér, akkor is kilóg a sorból? Vagy mi van akkor ha irdatlan erőfeszítések árán próbálod meghúzni magad, és akkor sem vagy megfelelő méretű az ellenkező fél dobozának? A mai fogyasztó társadalomban hajlamosak vagyunk minden öregebb árucikket lecserélni valami szebbre és újabbra, függetlenül attól, hogy az a valami még működőképes. Aztán ott van a cseregarancia kérdése is. Hol van az a pont amikor is még eldöntheted, hogy meg akarod tartani azt a doboz lakót vagy sem. Vagy még ijesztőbb, mikor tudod meg, hogy te mint doboz lakó vajon nem vagy e selejtes?


Ha őszinte vagyok magammal, akkor bevallom, hogy erőteljes borderline személyiségjegyeket mutatok, ami mint tudjuk az összes selejtesség közül is, pszichológiai értelemben a legselejtesebb. Mint ahogyan a nagymamám mondta annak idején: Az arc a lélek tükre. És az én arcom teli s teli van sebekkel. Vajon ki képes ezt szeretni? A szélmalom harc jeles képviselőjeként, aki nap mint nap önmagával küzd, és örülten vágyik arra, hogy szeressék és közben szeretne őrülten szeretni, vajon szerethető vagyok e? Azt hiszem rám nem vonatkozik a húzd meg ereszd el esete. Nálam a megfojtom, vagy eldobom érvényesül. És amit utálok, hogy a harc magammal zajlik, magamat bántom és magamat utálom. Lehet e vajon szeretni valakit aki ennyire utálja magát? Szóval rettegek a doboztól. Nem akarok másokat bántani ezért inkább fulladozom. Kész csoda, hogy vannak akik így is szeretnek. Mert, hogy vannak. Talán nem vagyok annyira reménytelen eset.


Amikor a pszichológus megmondta az IQ tesztem eredményét megörültem. Mert, hogy zseni az azért nem vagyok, de azért az átlagon felüli intelligencia felsőbb hányadába esek. Ami viszont a pszichológus szerint nem is annyira jó, mert hajlamos vagyok túldimenzionálni a dolgokat. Ennek ellenére is meg merem kockáztatni a kijelentést, hogy talán nem is annyira rossz ez az átlagon felüli intelligencia, hiszen vagyok annyira logikus, hogy képes legyek a magam érzelmi instabilitását néha objektíven szemlélni. Rálátni arra ami nem normális, gátat szabni a kialakulóban lévő őrjöngésnek. Megállítani a lavinát még mielőtt az hatalmas pusztítást végezne. Ha meg mégis elszabadul, akkor merek bocsánatot kérni, még akkor is, ha az nagyon nehéz. Pont ez az átlagon felüli intelligencia mondja, hogy becsüljem meg azokat az embereket, akik úgy fogadnak el ahogyan vagyok és próbálják azt az érzelmileg hihetetlenül instabil ént kordába szorítani. Persze több kevesebb sikerrel. Szóval, ha azt vesszük, akkor a baráti dobozba szerencsére beszorítható vagyok. Próbálom magam körbebástyázni olyan emberekkel akik ugyan nem teljesen egészségesek. Mert ugyebár egészséges ember nincsen… De nálamnál sokkal egészségesebbek. Akik megmondják, hogy éppen az önmagam által kreált démonok eluralkodtak rajtam és abban az adott pillanatban hülye vagyok és gondoljak már valami másra. És mivel nagy szerencsémre az ember nem csupán érzelmi lény ezért a tudat képes befolyásolni az érzelmeket. Tökéletes az ugyan nem lesz, de ki tökéletes. A pillanatnyi kétségbeesés még elviselhető, csak azt nem szabad hagyni, hogy csak ez határozza meg az életemet. Az átlagon felüli intelligencia mondja továbbá, hogy ha megjelennek a démonok azt írjam ki. Ha írásos formába vetem és nem szóba borítom valakire az még mindig jobb. Egyrészről rendelkezek egyfajta amnéziával. Ha leírok valamit azt elfelejtem és olyan mintha nem is lett volna. Évekkel később néha nevetek az akkori pillanatnyi nyomoromon. Másrészről talán valaki aki ezeket a sorokat olvassa megnyugvást találhat bennük. Talán, még ha én magam teljes mértékig meg nem is gyógyulok, más aki nálamnál sokkal rosszabbul van azt érezheti, hogy nincs egyedül. Mert mindenkinek van baja. Minden embernek van üresség a szívében. Viszont minden ember okkal van a világon, függetlenül attól, hogy hogyan éli meg az élet terheit. Mindenki hasznos valahogy. Van aki azért hasznos, mert másokat szállít; Van aki azért hasznos, mert másokat tanít; Van aki azért, mert másokat gyógyít; Van aki programokat ír; Van aki tönkreteszi magát, és ez által mások láthatják, hogy mivé nem akarnak fajulni… Annyi módja van annak, hogy hasznos légy. Talán az én esetemben annak ellenére, hogy a konvencionális módon nem vagyok képes hasznos lenni, - Mert nem olyan a munkám és az életvitelem, mint egy normális embernek, és hiába múltam el már harmincnégy éves, még nincs saját családom és nem szültem egy gyereket. - mégis képes vagyok kifejezni a gondolataimat legalább írásos formában. Képes vagyok kérdéseket feltenni. Kérdéseket, amiket lehetséges, hogy szinte minden ember feltesz, csak nem írja le, vagy ha le is írja, nem úgy ahogyan én.


Szóval, minek utána megtárgyaltam, hogy én miért illek olyan nehezen bele más dobozába, - és megállapítom, hogy több mint valószínű, hogy csak olyan dobozba férek bele ami folyamatosan változtatja a formáját, és minden bizonnyal ilyenből nincs sok – megjegyezném, hogy mi az a dolog ami miatt az én dobozomból ki lehet kerülni. És itt vissza is kanyarodnék a kezdő gondolathoz, meg a szálka és a gerenda elmélethez. Miszerint mindenki aki elmúlt harmincnégy és még egyedül van az nehéz eset. Mint türelmetlen lény, utálok várni. Borzasztóan utálok várni. Sőt, ha esetleg valaki azt mondja nekem, hogy jön akkor az bevésődik az agyamba mint az esőembernek és akkor elindul a várakozási folyamat. És, ha az illető mégsem jön, akkor meg aztán végképp kiakadok és elkezdem magam emészteni azon, hogy akkor mi a hiba velem. Végig zongorázom az önutálat és önvád összes lépcsőét és megijedek, hogy mit szúrtam el már megint. Nem vagyok szerethető? Vagy mégis mi a probléma?! És beüt az a bizonyos fránya kezelhetetlen borderline személyiségjegy. És akármennyire is dühít ez a helyzet elkezdek kifogásokat találni, hogy az illető vajon miért nem jelent meg. Logikusan végig gondolom a helyzetet. És arra a megállapításra jutok, hogy igazából én nem vagyok eléggé toleráns. És amikor az illető jelentkezik, ha ugyan jelentkezik magától, de az esetek többségében nem fogom kibírni és én fogok ráírni - ami egy kezdődő doboz lakásnál nagyon nem helyes – és úgy próbálok az illetővel beszélni, mintha nagyon megértő lennék. Ami persze nem őszinte. És mivel nem rendelkezek avval a rafináltsággal ami a hazugságra képes emberek sajátja, ezért már a beszéd pillanatában meg vagyok róla győződve, hogy az illető ezt a hamisságot sejti és hogy utálni fog engem. Ahelyett, hogy vállalnám az őszinte véleményemet, miszerint: haragszom. A feszültséget nem kéne gyűjteni, hanem ki kéne adni. És valóban nálam ez szokott lenni az a dolog ami miatt előbb utóbb valaki nem fér bele a dobozomba. Hagyom, hogy a sok-sok apró feszültség árvízzé duzzadjon és egyszer csak az egyik pillanatról a másikra azt kezdem érezni, hogy megfulladok és ilyenkor fordul az elő, hogy menekülőre veszem a lépést. Ha racionálisan nézzük, akkor azért hagyom el a férfiakat, mert attól félek, hogy ők hagynak el engem, ha nem mutatom magam olyannak, amilyen ugyan szeretnék lenni, de nem vagyok: türelmes. Pont ezért lenne helyes már az elején megálljt parancsolni a hülyeségemnek és kiiktatni az esetleges feszültség források egy részét és beismerni, hogy ez a nő hülye. Annál is inkább hülye, mert amíg ő maga megbolondul attól, ha valakire várnia kell, addig ő szeret másokat megváratni. Az átlagon felüli intelligencia szeretné csak úgy feltenni a kérdést az idióta borderlinenak, miszerint: Na az akkor most, hogyan is van? Valami miatt duzzogsz, amikor te magad sem vagy képes ennek az elvárásnak megfelelni. Ékes példa erre, hogy kedves német tanárnő barátnőmet tegnap háromnegyed órán át várattam. És ez nem az első alkalom. Mondjuk minden alkalommal bocsánatot kérek, de ez nem mentség. Főleg úgy nem, ha a barátnőm egyszeri késése után én magam dünnyögtem egy sort azon, hogy mennyit vártam. Ez kérem szépen kettős mérce. No, de sebaj. Ha tisztában vagyunk a személyiségünkben meglévő idegesítő hibákkal az már fél siker. Tudod, hogy van. Az emberek egy része leél egy életet úgy, hogy gőgösen nem vesz tudomást a hibáiról és közben pokollá teszi mások életét. Én nem szeretnék ilyen ember lenni. Zavar, ha megváratnak? Akkor ideje elgondolkozni azon, hogy te se várass meg másokat! Aztán pedig, ha úgy érzed, hogy zavar, ha nem figyelnek rád, vagy ha látszólag megfeledkeznek rólad, akkor te se tedd azt másokkal! Az ember azt kapja meg, amit ad. Ezt szokták karmának hívni. Sokszor a legjobban zavaró dolgok olyanok, amiket az egyén maga követ el. Szóval, ha arra kerül sor, hogy ezen sorokat valaki a blogomban olvasná, az azt fogja jelenteni, hogy a dobozlakóm elolvasta és áldását adta a megosztásra és nem utál engem. Több mint valószínű, hogy már felhívtam apámat. Mert ezen sorok írása közben rádöbbentem arra a tényre, hogy ugyan sokat szoktam beszélni róla és sokat is gondolok rá, de nem veszem a fáradtságot, hogy megkeressem. És ha én nem adom érzékelhető nyomát annak, hogy valakire gondolok az azt fogja hinni, hogy nem gondolok rá, és akkor az a személy nem lesz túl boldog. Illene bocsánatot kérnem.


A dobozlakómnak pedig: Azt hiszem, hogy szükségem lenne egy használati utasításra az introvertáltakhoz, pontosítva hozzád. Ha ott vagy mellettem akkor próbálok olvasni a jelekből, és nem érzem magam annyira elveszve, de ha nem vagy ott akkor a sötétben tapogatózom. Jó lenne valami kódnyelv. Valami amiből tudna ez az extrovertált nő olvasni. Meddig mehetek el? Mik a határok? Mikor vonuljak vissza? Mert a jelenlegi felállás szerint, szeretnék a továbbiakban is dobozlakó maradni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Öngyónás

Nem titkolt vágyam, hogy egyszer szeretnék egy romantikus ponyvaregényt írni. Csak-hát valamiért nem áldott meg az Isten engem a vaksággal. ...