Egy balatoni villa déli szobájában, halmokban álltak a ruhák
és a cipők, a levegő tikkasztóan meleg volt és dunsztos.
Félhomály uralkodott. Itt olvasott Orsi valamilyen ócska áttetsző
lebernyegben. A pamlagon féloldalasan hanyagul elhelyezkedő
csontsovány alak egy papír köteget szorongatott a kezében és
minden egyes mondatot hangosan olvasott. Egy tizenhat éves
kamaszlány feszült figyelemmel hallgatta. Orsi nagy műgonddal
silabizálta ki a macskakaparást és akár egy dögevő aki rátalált
egy elejtett vadra mohón cincálta szét a mondatokat.
- Ez a mondat dagályos… Evvel a mondattal mit akartál kifejezni?
… Ez a mondat akár jó is lehetne, de… Ezt a mondatot szét kéne
bontani. Túl hosszú… Ebből a szóból kihagytál egy betűt…
Itt mit akartál írni? Nem tudom elolvasni. - A lány odaviharzott –
Ezt – Értem… Ez a mondat nem jó. Értem mit akartál vele
kifejezni, de magyartalan...
A papírköteg egy mesét tartalmazott, ami - mint ahogyan az írója
fájóan gyorsan ráeszmélt – nem volt egy cseppet sem mentes a
hibáktól. Sőt. Akárhogy is nézzük: Csapnivaló volt. Orsi nem
kímélte a lányt. Hiányzott belőle az a tapintat, amivel a
felnőttek szokták kezelni a gyerekeket. Kegyetlenül őszinte volt.
Orsi minden egyes mondata felért egy kínzással. Mennyi energiát
fektetett azokba a mondatokba. Mennyi elvesztegetett idő. Bárcsak
rá lehetett volna fogni, hogy ez a nő utálja, és a mondatok
irányában tanúsított ellenszenve csupán az ő személyének
szól. De nem így volt. Nem volt mentség és kifogás. A mondatok
és a történet is rossz volt. Semmi sem stimmelt. A lány már
érezte, hogy kicsúszik a lába alól a talaj, ám ekkor csoda
történt. Orsi felolvasott egy mondatot, ami rövid volt és
egyszerű és elmosolyodott: -Na végre! Ez egy szép mondat. Ezért
a szép mondatért érdemes megtartani ezt a borzalmas írást.
Olvass Maupassantot az majd segít letisztázni a mondataidat. - A
kritika fájt, de egy egy olyan ember szájából hallotta, akire
érdemes volt felnézni. És, ha rossz is az egész, de az az egy
mondat reményre ad okot. Majd a következő jobb lesz. Nem kell
feladni.
Egy évre rá a balatoni házban megnövekedtek a ruha és cipő
halmok. Orsi már nem a pamlagon olvasott. Nem volt rajta hely. Egy
vékony ösvényen át beverekedte magát a nyugati szobába és
magára zárta a szobát. A lány pedig izgalommal teli szorongással
várta a kritikát, de a szobából csak nevetés hallatszott ki. A
tizenhét éves agyába az a kényelmetlen gondolat fészkelte be
magát, miszerint: Orsi minden bizonnyal azért nevet, mert az írás
annyira szánalmas, hogy még egy komoly kritikára sem érdemes. Ám
az összes rémkép ellenére, amikor végre előmászott a
rejtekhelyéről az előző évhez képest még jobban lesoványodott
alak nem jött több kritika. Orsi vidám volt és mosolygott: - Csak
nem megtanultál írni? Jól szórakoztam. - Ám a lányt akkor
elfogta a gyanú. Mi van akkor, ha az írás nem lett jobb? Ha
Orsiból csupán az eluralkodó alkoholizmus beszél? És valóban.
Évekkel később visszaolvasva ez az írás borzalmasnak hatott a
lánynak. Orsi elveszítette az agyát.
Hosszú évekkel később talán már fejlődött az a végtelenül
buta olvasatlan lány, aki én vagyok. De nem annyit mint amennyit
szerettem volna. És nem lettem sokkal okosabb sem, vagy
tehetségesebb. Egy dolog más csupán. A motiváció. A kamasz még
rendelkezett avval a gőgösséggel ami a buta emberek sajátja: arra
vágyott, hogy híres író legyen. Arról álmodott, hogy egyszer
majd ír egy igazán giccses szerelmes regényt. A felnőtt azonban
már nem akar híres lenni, csak jól írni. Ugyan még vágyik a
giccses szerelmes regény megírására, de fél, hogy túl fanyar és
túl összeszedetlen ahhoz, hogy erre képes legyen. Nem elég jó.
Mert a ponyvát csak igazán profik képesek írni. De a szerkesztő
szerint van benne fantázia. Az írásban van egy szép mondat
kapcsolat. Kevés vigasz, hogy tizennyolc év alatt csupán egy
mondattal nőtt az egy írásra jutó jó mondatok száma, de
legalább nem csökkent le nullára.
Ha az ember ír, és őszinte szívvel teszi, akkor lecsupaszítja
magát. Odadobja magát a gladiátor verembe. És, ha kritikát kap
ez a lecsupaszított én, akkor az mérhetetlenül fáj. De el kell
döntened, hogy feladod a küzdelmet, – és a valódi harc nem a
kritikusaiddal fog zajlani, hanem önmagad hiányosságaival – vagy
felállsz a pofonok után és harcolsz tovább, amíg meg nem
erősödsz. A tanulás folyamata nehéz, de tanulni kell és
szükséges. A kritika pedig tükröt mutat.
Ha reggel felkelsz és nem tetszik a tükörképed, akkor döntsd el
mi a probléma. Ha koszos, akkor mosd meg! Ha pattanás, vagy kiütés,
akkor menj el szakemberhez! Ha ránc, akkor fogadd el! Egy ideig
óráig lehet kendőzni az idő múlását, de amint elsimítasz
egyet, mindjárt jön a másik. Ha meg a vonásaid nem tetszenek,
akkor szokd meg, mert az te vagy és nem más. Át lehet ugyan szabni
egy arcot, de egy természetes, hibás arc mindig sokkal izgalmasabb
mint egy mű. Ha meg valamiért nem tetszik másnak, azon nem kell
elszomorodni. Ha ápolod azt az arcot, és szereted, akkor még az is
lehet, hogy idővel megszépülsz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése